کدام برند برای سیم بکسل آسانسور مناسب است؟
۸ آذر , ۱۳۹۹
انتخاب سیم بکسل مناسب برای انواع جرثقیل
۹ آذر , ۱۳۹۹

راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور

در این مقاله قصد داریم درباره ی انتخاب سیم بکسل مناسب کار شما مطالبی را بیان کنیم و در واقع عوامل مهم در انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور مناسب را بگوییم.

عوامل مهم در انتخاب سیم بکسل جرثقیل

 عواملی وجود دارد که باعث تنوع ساختاری سیم بکسل جرثقیل ها می گردد. برای این که ایمنی افراد و عملیات حفظ شود، باید سیم بکسلی را انتخاب کرد که مناسب شرایط و شاخص های مختلف کار باشد. یکی از مهم ترین عواملی که باید در انتخاب سیم بکسل ها مد نظر قرار دهید، مقاومت آن در برابر سایش و هم چنین مقاومت آن در برابر خستگی و خمش است؛ سیم بکسلی مناسب تر است که بتواند در زمان بیشتری عملیات باربرداری را تحمل کند و ساییده نشود. این مشخص است که اهمیت سیم بکسل ها برای پروژه های مختلف متفاوت است؛ سیم بکسل های ارزان قیمت را هیچ گاه برای پروژه های عملیاتی با ارزش به کار نمی برند.

عوامل مهم در انتخاب سیم بکسل جرثقیل انتخاب سیم بکسل راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور

مقاومت در برابر خستگی خمشی سیم بکسل

 همان طور که گفتیم، یکی از مهم ترین عوامل انتخاب سیم بکسل مناسب، مقاومت آن در برابر خستگی و خمش است؛ برای درک معنای خستگی و خمش، باید شکستن سیم های مفتول در اثر خم و راست شدن زیاد را تصور کنید؛ این فلزها در اثر خم و راست شدن زیاد خسته شده و می شکنند؛ به عبارت دیگر دچار خستگی و خمش می شوند؛ در اثر کششی که جسم متحرک بر جسم ثابت وارد می کند تا آن را به واسطه ی سیم بکسل جابجا کند، جهت آن در طی مسیر تغییر می کند و در نتیجه مشابه همان اتفاقی که برای سیم های مفتول می افتد در این جا نیز برای سیم بکسل می افتد؛ در نتیجه سیم بکسل نیز در نتیجه ی خمش زیاد خسته شده و مقاومت خود را از دست می دهد.

مقاومت در برابر خستگی خمشی سیم بکسل انتخاب سیم بکسل راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور

 سیم بکسل ها دارای سطوح مقاومت مختلفی در برابر خستگی هستند. برخی از سیم بکسل ها نیز دارای یک لایه ی پلاستیکی بین مغزی و استرندهای خارجی هستند که این باعث مقاومت بیشتر سیم بکسل در برابر خستگی خمشی و خستگی کششی می شود. این را نیز به یاد داشته باشید که هر چه تعداد مفتول های یک استرند بیشتر باشد پایداری آن سیم بکسل در برابر نیروهای خمشی بیشتر خواهد بود. هم چنین هر چه میزان خم شدن بیشتر باشد، خستگی بیشتر و سریع تر رخ خواهد داد.

Wire Arrangement انتخاب سیم بکسل راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور Wire Arrangement

دارای سطوح مقاومت مختلفی در برابر خستگی هستند. برخی از سیم بکسل ها نیز دارای یک لایه ی پلاستیکی بین مغزی و استرندهای خارجی هستند که این باعث مقاومت بیشتر سیم بکسل در برابر خستگی خمشی و خستگی کششی می شود. این را نیز به یاد داشته باشید که هر چه تعداد مفتول های یک استرند بیشتر باشد پایداری آن سیم بکسل در برابر نیروهای خمشی بیشتر خواهد بود. هم چنین هر چه میزان خم شدن بیشتر باشد، خستگی بیشتر و سریع تر رخ خواهد داد.

ویژگی های سیم بکسل های جرثقیل و نحوه انتخاب آن ها انتخاب سیم بکسل راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور                                            2

ویژگی های سیم بکسل های جرثقیل و نحوه انتخاب آن ها

 یکی از مهم ترین نکات عملیات ساختمانی، رعایت ایمنی است و سیم بکسل های جرثقیل نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند؛ موارد استفاده از جرثقیل ها زیاد است و در مناطق مختلف از بنادر و سکوهای فراساحلی گرفته تا ساختمان سازی و دیگر صنایع، همگی با این دستگاه سروکار دارند؛ کار با جرثقیل بسیار حساس است و به این دلیل که در ارتفاع بالا اجسام سنگین دچار گردش و ایجاد لنگر می شوند، حفظ تعادل بسیار مهم است و عدم کنترل آن خطرات بزرگی را به دنبال دارد.

  سیم بکسل هایی که در جرثقیل ها استفاده می شود، به دلیل وجود مغزی فولادی و سایش بالای آن ها، معمولا دارای عمر کوتاه و متوسطی هستند ولی مقاومت کششی این سیم بکسل ها بسیار بالا است. اما هستند سیم بکسل هایی که در بین لایه های آن ها از پلاستیک استفاده شده است و دارای مقاومت سایشی خوبی هستند؛ ساختار این سیم بکسل ها کمپکت و الترالود است.

ویژگی سیم بکسل آسانسوری و نحوه ی انتخاب آن انتخاب سیم بکسل راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور                                            3

 ویژگی ها و فاکتورهای سیم بکسل های جرثقیل مناسب زیاد هستند و انتخاب آن ها بنا به موارد استفاده ای که دارند، متفاوت است؛ ویژگی ها و مشخصات سیم بکسل جرثقیل ها عبارتند از:

ویژگی سیم بکسل آسانسوری و نحوه ی انتخاب آن

 این نکته را به یاد داشته باشید که هر چه قطر سیم ها بیشتر و تعداد آن ها کمتر باشد، مقاومت سایشی آن زیاد و انعطاف آن کمتر است ولی هرچه قطر سیم ها کم تر باشد، انعطاف آن ها زیادتر و مقاومت فرسودگی آن بیشتر است.

سیم بکسل های آسانسوری انتخاب سیم بکسل راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور                                            5

  سیم بکسل های آسانسوری، که برای آسانسورها استفاده می شوند، دارای مغزی الیافی سخت هستند. تولید و عرضه ی سیم بکسل های آسانسوری بیشتر با تاب راست گرد معمولی یا راست گرد لنگ است.  برای این که کیفیت یک سیم بکسل آسانسور را بررسی کنید، کافی است آن را خم کرده و سپس رها کنید؛ اگر سیم بکسل به سرعت به حالت اولیه برگشت، کیفیت آن خوب است اما چنانچه سریع به حالت اول برنگشت و فرم آن تغییر کرد، کیفیت مطلوبی را ندارد. مغزی کنفی سیم بکسل نیز باید از استرندها بیرون نزده باشد و دقیقا در مرکز سیم بکسل باشد. همچنین نکته قابل توجه سایز درام آسانسور برای جمع شدن سیم بکسل اسانسوری می باشد در صورتی که سایز مناسبی برای درام استفاده نشود سیم بکسل در زمان سریع تری برای سیم بکسل مشکل ایجاد می گردد.

سیم بکسل آسانسوری که از کیفیت بالاتر و مقاومت بیشتر ی در مورد خستگی های خمشی و کششی دارد می تواند طول عمر بیشتری را به وجود آورد و هزینه نگه داری را کاهش داده و در عین حال امنیت بیشتری را برای شما فراهم می کند.

تقسیم بندی سیم بکسل های آسانسوری:

نوع سیم مفتولی که در سیم بکسل های آسانسوری به کار برده می شود، آن ها را به سه دسته تقسیم بندی می کند:

تقسیم بندی سیم بکسل های آسانسوری:  انتخاب سیم بکسل راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور                                            4
  • دسته ی اول، نوع کششی است که در واقع رایج ترین نوع سیم بکسل های آسانسوری هستند و نیرو و قابلیت انعطاف بسیار خوبی را دارا می باشند.
  • دسته ی دوم اما سیم بکسل های کششی با نیروی بالا هستند که برای مواردی که سرعت حرکت زیاد است و یا ارتفاع زیاد است، از این نوع سیم بکسل ها استفاده می کنند. شیارهایی که با سایندگی زیاد هستند برای کاربرد این نوع سیم بکسل ها مناسب ترند.
  • سومین دسته از سیم بکسل های آسانسوری، فولادی نام دارند که بیشتر از فولاد برای ساخت سیم بکسل استفاده شده است. البته طناب هایی که در بالابرها کاربرد دارند، این گونه نیستند.

توصیه می شود برای یک آسانسور از یک قرقره برای جمع و باز کردن طناب ها استفاده شود به این دلیل که قابلیت ارتجاع سیم بکسل ها از یک قرقره به قرقره ی دیگر متفاوت است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *