استاندارد سیم بکسل جرثقیل
۲۷ آبان , ۱۳۹۹
انواع سیم بکسل های جرثقیل
۲۸ آبان , ۱۳۹۹

طراحی و انتخاب سیم بکسل جرثقیل

  انتخاب سیم بکسل مناسب برای انجام کار ، نقش مهمی در ایمنی نفرات و باربرداری دارد . سیم بکسلی که بتواند تمام شرایط و شاخص های مورد نظر ما راداشته باشد و بتواند در شرایط مختلف ضریب ایمنی بالایی را برای عملیات باربرداری و جابجایی فراهم کند تقریبا وجود ندارد بنابراین باید با رعایت اصولی درست و منطبق با دستورالعملهای مهندسی انتخاب شود.
مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر خستگی خمشی دو شاخص بسیار مهم در انتخاب سیم بکسل میباشند . با توجه به نوع عملیات باربرداری ، میتوان طوری سیم بکسل را انتخاب نمود که تا حد امکان ، از فرسایش و سایش سیم بکسل کاسته شود و سیم بکسل زمان بیشتری را تحت سرویس عملیات بارگذاری و باربرداری تحمل کند .درضمن قابل ذکر است که انتخاب سیم بکسل مناسب با تکیه بر اصول ایمنی ، تمام جنبه های اقتصادی وکارایی عملیات را نیز تحت پوشش قرار می دهد.

۱- مقاومت در برابر خستگی خمشی
یکی از مهمترین عوامل فرسایش سیم بکسل ، خستگی خمشی سیم بکسل میباشد . وقتی برای انتقال قدرت و حرکت از موتوردستگاه جابجا کننده تا شی و باری که قصد جابجایی آن را دارند از سیم بکسل استفاده می کنند ولی در طی مسیر، از چندین فلکه انحرافی و ثانویه برای انحراف و یا تغییر جهت سیم بکسل نیز استفاده میشود که این عمل باعث میشود که سیم بکسل در مسیر ، چندین بار تغییر جهت دهد و این باعث خستگی خمشی در محل خمها میشود.
سیم بکسل ها با طراحی های مختلف در برابر نیروهای خستگی دارای سطوح مقاومت هستند . برای مثال سیم بکسل های ۸ رشته نسبت به نوع ۶ رشته از مقاومت بیشتری در برابر خستگی خمشی برخوردارند. هم چنین سیم بکسل هایی که از یک لایه ی پلاستیکی بین مغزی و رشته های خارجی برخوردارند علاوه بر پایداری در برابر خستگی خمشی در برابر خستگی کششی نیز پایداری زیادی از خود نشان می دهند. به گونه ای که هنگام وارد شدن شوک به بار لایه ی پلاستیکی موجود به عنوان یک جاذب شوک عمل کرده و از فشار بیشتر به مفتول ها می کاهد.

۲- مقاومت در برابر ساییدگی
سیم بکسل هایی که به دور بار یا درام پیچیده می شوند و یا سیم بکسل هایی که روی زمین کشیده می شوند در معرض سایش بسیار زیادی قرار دارند .
ساییدگی معمولا به دلیل عوامل زیر است :
● تراز و میزان نبودن درام
● قطر نامناسب شیار
● زاویه ی عبور نامناسب
● پیچیدن نادرست سیم بکسل روی درام
● نامناسب بودن نوع و جنس سیم بکسل با کار مورد نظر
۳- مقاومت در برابر گسیختگی و پارگی
به یاد داشته باشید که سیم بکسل شما همانند سایر وسایل انتقال نیرو زمانی ایمن خواهد بود که بار واقعی کاری آن مشخص شده باشد و طبق آن انتخاب و بارگذاری شود. منظور از بار واقعی وزن بار مورد جابجایی به علاوه ی وزن بارهای مرده مانند بارهای ناشی از شروع و توقف ناگهانی بارهای ضربه ای و نیروی اصطکاک قطعات دیگر است.
۴- مقاومت در برابر له شدگی و فشردگی
له شدگی سیم بکسل عامل مخربی در ایمنی این گونه تجهیزات است. له شدگی ناشی از فشار سیم بکسل بر درام قطر نامناسب شیارها و روی هم افتادگی لایه های سیم بکسل در درام است. همچنین اگر قطر درام و قطر شیارها با سیم بکسل تناسبی نداشته باشند و نیز پیچیدن چند لایه ی سیم بکسل روی درام و مجموع این عوامل منجر به افزایش له شدگی سیم بکسل می شود.

با توجه به مطالب بالا کاملا میتوان به این مسئله پی برد که چرا در بعضی از آسانسورها از سیم بکسل با بافت سیل و در بعضی از بافت وارینگتون استفاده میشود و یا چرا برای موتورهای گیرلس آسانسور از سیم بکسل مغز فولاد استفاده میشود . یا چرا در وینچ های دریایی از ساختار ۶×۳۶ وارینگتون سیل استفاده میشود و یا چرا برای حفاری چاه های آب از سیم بکسل ۶×۱۹ سیل استفاده میشود . به همین جهت است که تعداد زیادی تنوع در ساختار سیم بکسل وجود دارد که تخصص در هرکدام از آنها مستلزم مطالعه زیاد و سعی و تلاش فراوان است .

تهیه و تدوبن تیم فنی بازرگانی محمود قراچورلو

3 Comments

  1. وب سایت‌تون قالب خیلی ساده ، جالب و همینطور تاثیرگزار هستش، خودتون درست کردید؟ میتونید راهنمایی کنید چطور میتونم یه همچین قالبی درست بکنم؟

  2. مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

  3. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *