پیرو مبحث قبلی در مورد انتخاب سیم بکسل مناسب برای جرثقیل و آسانسور میپردازیم به نحوه انتخاب سیم بکسل مناسب جهت آسانسور ابتدا باید تاکید کنیم که جهت استفاده سیم یکسل در انواع آسانسور حتما باید از انواع سیم بکسل های مخصوص آسانسور استفاده شود که شرح آن در مقاله جداگانه با عنوان سیم بکسل های آسانسوری آمده حال در این مقاله میپردازیم به نحوه انتخاب سیم بکسل مناسب از دسته سیم بکسل های آسانسوری برای هر آسانسور برای انتخاب سیم بکسل مناسب برای آسانسور ابتدا باید مشخصات و فاکتور های زیر را در مورد آسانسور بدانیم.
منظور از ارتفاع کم ارتفاع کمتر از ۳۰ متر برای هر رشته و منظور از سرعت کم سرعت کمتر از ۲ متر بر ثانیه میباشد
این گونه آسانسور ها معمولا دارای نصب یک به یک کششی MR میباشند در صورتی که یک آسانسور همه فاکتور های فوق را دارا باشد ضمنن دارای فلکه کشش اصلی بزرگ و شیار وی V شکل باشد سیم بکسل مناسب برای این گونه آسانسور سیم بکسل مغز کنفی با بافت سیل با کد فنی F819 sfc میباشد که با بافت ۸×۱۹ و مغز کنف میباشد .
در صورتی که شیار ها یو U شکل باشند یا فلکه اصلی کوچک با شد یا بنا به شرایک خاص از تعداد بیشتری فلکه هرزگرد استفاده شود بهتر است از سیم بکسل مغز کنفی هشت رشته با بافت وارینگتون با کد فنی F819 WFC استفاده شود
به صورت کلی سیم بکسل مناسب برای آسانسور های با ارتفاع کم Low rise ( منظور آسانسور های با طول سیم بکسل کمتر از ۳۰ متر میباشد) و سرعت پایین ( منظور اسانسور هایی است که سرعت آنخا کمتر از ۲.۵ متر بر ثانیه باشد)
سیم بکسل های هشت رشته با مغزی کنف میباشند که استفاده از بافت سیل یا وارینگتون منوط به شیار فلکه اصلی و تعداد هرز گرد و نحوه نصب میشود . هر گاه تعداد فلکه های هرز گرد زیاد شود یا نحوه نصب از یک به یک تغییر کند یا شیار فلکه اصلی از حالت V شکل به U شکل تغییر نمایید باید از بافت وارینگتون استفاده شود .
این دسته بندی ارتفاعی به آسانسورهایی گفته میشوند که طول سیم بکسلی بین ۳۰ تا ۶۰ متر داشته باشند . و از نظر سرعت از ۶ متر بر ثانیه تجاوز ننماییند.
در این دسته آسانسور ها دیگر نمیتوان از سیم های مغز کنف استفاده نمود و باید از سیم های ۸ رشته مغز فولادی استفاده شود که در برند گوستاو ولف نوع خاصی از سیم بکسل های مغز فولاد برای آسانسور های میان ارتفاع طراحی و تولید شده که در مرکز مغز فولادی از یک لایه نازک کنف جهت نر می بیشتر همچنین روغن رسانی بهتر به سیم استفاده شده که این سیم ها با کد فنی PAWO F3 و PAWO F7 شناخته میشوند .
در همین جا لازم میدانم که نکته مهمی را توضیح دهم بافت های نام برده بالا PAWO F3 & PAWO F7 سیم بکسل های مغز فولاد هستند که بعضا در اصطلاح بازاری و عامه سیم بکسل های نیمه فولادی یا نیمه کنفی نام برده میشوند که صحیح نیست این بافت ها سیم بکسل های هشت رشته با مغز فولادی هستند که برای کاربرد خاص و ارتفاع خاص طراحی و تولید شده اند .
حال بپردازیم به تفاوت این دو بافت با کد های فنی Pawo f3 & PAWO F7 همان طور که گفتیم هر دو برای آسانسور های MID RISE و سرعت کمتر از ۶ متر استفاده میشوند پس تفاوت آنها چیست ؟
تفاوت درست مانند سیمهای بافت F819 SFC & F819 WFC در آرایش چیدمان سیم ها از نوع سیل و وارینگتون بودن آنهاست اگر یک آسانسور میان ارتفاع به صورت یک به یک نصب شده باشد و شیار فلکه اصلی از نوع V GROVE باشد میتوان از سیم بکسل PAWO F3 که بافت سیل دارد استفاده کرد . در صورتی که نوع نصب به صورت دو به یک یا هر گونه دیگر باشد یا شیار ها U GROVE باشند یا تعداد فلکه های هرز گرد بیشتر از یک عدد باشد باید از سیم بکسل PAWO F7 که دارای بافت وارینگتون است استفاده شود .
منظور از ارتفاع بلند (HIGH RISE) آسانسور هایی با طول سیم بکسل بیشتر از ۶۰ متر و سرعت بالا آسانسور هایی با سرعت بالا تر از ۶ متر بر ثانیه میباشد.
راهنمای انتخاب سیم بکسل برای انواع جرثقیل رو هم میتوانید از این لینک مطالعه کنید.