جرثقیل سقفی زنجیری و سیم بکسلی

انتخاب جرثقیل سقفی مناسب، برای اکثر استفاده کنندگان، کاری سخت و گیج کننده است. قطعا شما هم با جداول پر از اعداد در کاتالوگ جرثقیل های سقفی برخورد کرده اید. برای انتخاب راحت تر و هوشمنداته تر برای شما لیستی از مهم ترین مشخصات جرثقیل های سقفی زنجیری آماده کرده ایم.

فروش جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی چیست؟

مطمئنا می دانید که جرثقیل چیست؟ جرثقیل دستگاهی است که برای حمل وسیله های سنگین در مکان هایی مانند انبار ها، سوله ها، در محیط های صنعتی و ..  مورد استفاده قرار می گیرد.

جرثقیل ها انواع مختلفی دارند که ما در این مقاله می خواهیم در مورد جرثقیل های سقفی صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با جرثقیل های سقفی بیشتر آشنا شوید.

جرثقیل های سقفی در دو نوع دستی و برقی در بازار وجود دارند که افراد با توجه به نیاز خود و پس از مشخص کردن بار یا وسیله ای که می خواهند حمل کنند، می توانند یکی از این دو را تهیه کنند.

جرثقیل سقفی را بسیاری از افراد با نام های دیگری نظیر جرثقیل پل می شناسند. این جرثقیل در محیط های صنعتی کاربرد دارد. جرثقیل سقفی تشکیل شده از یک باند فرودگاه موازی که دارای یک پل به عنوان پوشاننده شکاف ها مورد استفاده قرار می گیرد. جرثقیل پل به کمک تجهیزات نام برده شده بلند کردن اجسام را انجام خواهد داد که این کار را در امتداد همان باند به طور موازی توسط پل تعبیه شده در آن انجام می گردد. به طور کلی می توان جرثقیل سقفی را به دو نوع تک پل و دو پل تقسیم کرد. هرکدام ویژگی خاص خود رادارند که برای خرید جرثقیل سقفی می تواند حائزاهمیت باشد.

کاربرد جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی را می توان گفت که یکی از وسیله های اصلی و مهم و مورد نیاز در صنایعی است که جابجایی بار بیشتری دارند.  همانطور که در بالا اشاره شد از جرثقیل سقفی در جابجایی وسیله ها و بار  ها ور در محیط هایی مانند: انبار ها، سوله ها، سالن های تولید، محیط های صنعتی و … استفاده می شود.

انواع جرثقیل برقی سقفی

جرثقیل سقفی را بسیاری از افراد با نام های دیگری نظیر جرثقیل پل می شناسند. این جرثقیل در محیط های صنعتی کاربرد دارد. جرثقیل سقفی تشکیل شده از یک باند فرودگاه موازی که دارای یک پل به عنوان پوشاننده شکاف ها مورد استفاده قرار می گیرد. جرثقیل پل به کمک تجهیزات نام برده شده بلند کردن اجسام را انجام خواهد داد که این کار را در امتداد همان باند به طور موازی توسط پل تعبیه شده در آن انجام می گردد. به طور کلی می توان جرثقیل سقفی را به دو نوع تک پل و دو پل تقسیم کرد. هرکدام ویژگی خاص خود رادارند که برای خرید جرثقیل سقفی می تواند حائزاهمیت باشد.

 *جرثقیل سقفی برقی تک پل:برای خرید جرثقیل سقفی برقی تک پل باید بدانیم که این نوع جرثقیل از قابلیت و کارایی بالای برخوردار بوده به این دلیل که قادر است در دو جهت طولی و عرضی، حمل و جابجایی بار داشته باشد و این سبب شده که از قابلیت بالای در مکان های مثل سالن ها برای جابجایی بار استفاده شود . این نوع جرثقیل با پوشش دادن کل محوطه از کارایی بالای برخوردار بوده . لازم به ذکر است که جرثقیل سقفی تک پل در دو حالت رونشین و آویز موجود می باشند که در نوع رونشین بر روی ریل نصب می شود و این قابلیت را دارد که در که بر روی ریل حرکت کند و در نوع آویز ، جرثقیل به حالت آویز بوده که جرثقیل در زیر ریل تیری آویزان بوده و حرکت می کند.

خرید جرثقیل سقفی برقی تک پل جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی
*جرثقیل سقی برقی دوپل: از مزایای مهم برای خرید جرثقیل برقی سقفی دوپل این است که بهره برداری از این نوع جرثقیل بیشتر بوده به این دلیل که از سرعت و قدرت بیشتری برخوردار بوده و توانایی بیشتری در برابر فشار بار را دارد. از نقطه قوت های جرثقیل سقفی برقی دوپل سازگاری با هر نوع محیطی بوده و ایمنی در کار را بیشتر در این نوع جرثقیل می بینیم. و از طراحی های مختلفی برخوردار بوده که در دهانه های مختلفی ساخت شده اند.

خرید جرثقیل برقی سقفی دوپل جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی
*جرثقیل سقفی برقی آویز: این نوع جرثقیل در مواردی که قادر به نصب ستون ها و تیرهای حمال نباشید با راه اندازی ساده جرثقیل سقفی برقی آویز این امکان را در محوطه سالن برای جابجایی اجسام داشته باشد و همچنین این قابلیت را دارد که بالابر را در هر مسیری جابجا کند. این نوع جرثقیل بیشتر در صنعت منو ریل کاربرد داشته و در دو نوع جرثقیل سقفی برقی آویز مستقیم و منحی می باشد.

خرید جرثقیل سقفی برقی آویز جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

ظرفیت جرثقیل های سقفی

ابتدا باید بدانیم که جرثقیل سقفی چه وزنی را نیاز است بلند کند؟ هنگامی که مقدار وزن مورد نظر را داشته باشیم، میتوان ظرفیت مناسب جرثقیل سقفی را انتخاب کرد. معمولا برای اطمینان بیشتر، بالابر را با تناژ بالاتر از مقدار نیاز تهیه می کنند. این کار برای ضریب ایمنی بالاتر و کاهش فرسایش جرثقیل در طول زمان انجام می شود.

جهت استعلام قیمت و خرید انواع جرثقیل سقفی سیم بکسلی و زنجیری با بازرگانی محمود قراچورلو تماس بگیرید.

جرثقیل سقفی برقی، سازه ای است جهت جابجایی و حمل بار در محوطه های سالن ها ، انبار ها و … که متشکل از دو ریل موازی است که به حالت افقی تعبیه می شوند و جرثقیل سقفی برقی در حالات مختلف بر روی آن حرکت می کند. قابل توجه است که درخرید جرثقیل سقفی، وجود پل برقی این امکان را به جرثقیل می دهد تا با توجه به حرکت افقی ، بار را بصورت عمودی بالا و پایین کند ، در جهات طولی جابجا کند که این کار بر عهده کالسکه سوار شده برا این پل است.

شرایط استفاده جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی تک پل در مکان هایی کاربرد دارد که مکان مورد نظر از نظر ابعاد کوچک باشد زیرا این نوع از جرثقیل دارای دهانه کوتاه است ، هم چنین تفاوت دیگر آن با جرثقیل سقفی دو پل این است که دارای وزن سبک و کم تری می باشد.

مراحل نصب و راه اندازی این جرثقیل به راحتی انجام می گیرد و جداسازی قطعات آن به سادگی انجام می پذیرد. تمامی موارد ذکر شده باعث خواهد شد تا زمانی که جرثقیل های سقفی تک پل برای انجام کار صرف می کند افزایش یافته و در نتیجه طول بکشد که این می تواند از ملاک های مهم برای خرید جرثقیل سقفی با توجه به شرایط مورد نظر باشد. جرثقیل سقفی دو پل از این قابلیت برخوردار است که در محیط های بزرگ و فروشگاه و کارگاه های بزرگ حتی در طبقات بالا نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

جرثقیل های سقفی برای جا به جایی بار هایی با ظرفیت های سنگین و طول بزرگ کاربرد زیادی خواهد داشت. جرثقیل سقفی تک پل به نسبت جرثقیل سقفی دو پل به طور گسترده تر مورد استفاده است.

در رابطه با هزینه ای که برای تولید این دو  نوع جرثقیل صرف می شود ، مهم ترین عوامل عبارتند از حجم بار و طول جرثقیل. در جرثقیل سقفی تک پل طول و ظرفیت کمتر از جرثقیل سقفی دو پل خواهد بود. به همین دلیل مواد ، فن آوری ، کار و زمان تولید جرثقیل سقفی تک پل کمتر از جرثقیل سقفی دو پل خواهد بود. در کل هزینه ای که برای ساخت و خرید جرثقیل سقفی تک پل صرف می شود پایین تر از نوع جرثقیل سقفی دو پل خواهد بود.

قیمت جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

بلند کردن بار توسط جرثقیل سقفی

برای این بخش باید دو مورد مهم را بررسی کنیم. در مرحله اول اینکه بار در چه ارتفاعی از دستگاه جرثقیل سقفی قرار دارد و دوم اینکه در چه ارتفاعی نسبت به جرثقیل قرار میگیرد.

به صورت کلی طول زنجیری که با بالابر خریداری میکنید، بسیار مهم است. زیرا در صورت کوتاه بودن زنجیر، امکان اضافه کردن زنجیر به آن وجود ندارد و باید زنجیر به صورت کامل تعویض شود که هزینه سنگینی را در بر خواهد داشت؛ ولی اگر در ابتدای خرید زنجیر کافی تهیه کنید، هزینه قابل توجه ای را متحمل نخواهید شد.

حین خرید بهتر است ۵۰ سانت الی ۱ متر زنجیر اضافه تر تهیه کنید.

سرعت جرثقیل سقفی

سرعت بالابردن (lifting speed) از مشخصه هایی است که از دید خریداران خیلی مورد توجه نیست ولی بسیار حیاتی و ضروری است. برای انتخاب سرعت بالابردن جرثقیل سقفی بهتر است که از کارشناسان مشاوره بگیرید. سرعت های معمول از ۲ فوت بر دقیقه تا ۱۶ فوت بر دقیقه هستند که سرعت های بالاتر تا ۱۰۰ فوت بر دقیقه نیز تولید شده است.

سرعت بالابردن به عوامل متعددی بستگی دارد. عامل اصلی ایمنی است. برخی از عواملی که بایستی برای تعیین سرعت مورد نیاز بالابر بررسی شوند عبارتند از: نحوه برداشت بار، شکنندگی، شوک پذیری بار و شرایط محیطی

جهت سفارش و خرید انواع جرثقیل سقفی سیم بکسلی و زنجیری با بازرگانی محمود قراچورلو تماس بگیرید.

برق ورودی جرثقیل سقفی

برق ورودی نیز پارامتر بسیار مهمی در تهیه جرثقیل سقفی است. نوع و مقدار ولتاژ ورودی جرثقیل را باید قبل از خرید تعیین کنیم. در صورت استفاده از جرثقیل با ولتاژ غیر مناسب، احتمال سوختن موتور الکتریکی جرثقیل وجود دارد.

ولتاژ کلید کنترل جرثقیل سقفی

ولتاژ کنترل، ولتاژ خروجی از جرثقیل در مدار کنترل است. به زبان ساده تر مقدار ولتاژی است که در کلید اپراتوری جرثقیل جریان دارد. این مقدار ۱۱۵ ولت یا ۲۴ ولت میتواند باشد. در صورت امکان ولتاژ ۲۴ ولت به دلایل ایمنی بهتر است.

طول کابل آویز کنترل جرثقیل سقفی

طول کابل آویز کنترل، طول کابل کنترلی است که از بالابر تا کلید فرمان آویزان شده است. طول این کابل با توجه به محل قرارگیری کنترل نسبت به بالابر تغییر میکند. در موارد خاص احتمال کاهش یا افزایش طول کابل وجود دارد. مثلا ممکن است جرثقیل وسیله ای را از کانال به عمق ۱۰ متر به بیرون بیاورد ولی اپراتور روی سطح زمین باشد. یعنی تفاوت طول زنجیر با کابل آویز کنترل ۱۰ متر است. ولی بصورت استاندارد ارتفاع کابل کنترل ۱۰۰ ال ۱۲۰ سانتیمتر کمتر از طول زنجیر انتخابی شماست. به عبارتی دیگر در ارتفاع ۱۰۰ الی ۱۲۰ سانتی متری از زمین قرار میگیرد.

نوع آویز جرثقیل سقفی

آویز محل اتصال جرثقیل سقفی به پل حمال بار یا ترولی است. به صورت کل دو نوع آویز برای جرثقیل های سقفی در نظر گرفته میشود. نوعی از آویز ها دارای شفت (shaft) هستند و نوعی دیگر از طریق هوک (hook) به محل تعبیه شده متصل میشوند. اتصال از طریق هوک هم به دو صورت هوک ثابت و هوک با قابلیت چرخش است. برای محلهایی که نیاز به اتصال با هوک است و چرخاندن بار نیاز نیست، بهتر است که از نوع هوک ثابت استفاده شود.

انتخاب انواع جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

ترولی جرثقیل سقفی

انواع مختلفی از ترولی وجود دارد که با توجه به شرایط کاری، نوع پل جرثقیل و هزینه میتواند متفاوت باشد. مطرح ترین ترولی ها به صورت زیر هستند:

جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

ترولی ساده: این ترولی مستقیما توسط اپراتور و با استفاده از سیم یا طناب آویز در طول ریل قابل جابجایی است. استفاده از این نوع ترولی برای وزن های کم و در کارگاهها کوچک معمول است.

ترولی زنجیری: این نوع ترولی دارای یک ست گیربکس ساده است که با حرکت دادن زنجیر و چرخیدن فولی موجود در سر چرخدنده ها، ترولی در مسیر ریل حرکت میکند. ترولی های زنجیری هم برای وزن های کم و مقدار حرکت کم توصیه میشوند و کار کردن با آنها به نسبت کار با ترولی های دستی ساده تر است.

خرید جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

ترولی برقی: این نوع ترولی بهترین و راحتترین نوع ترولی در استفاده های متعدد است. ترولی های برقی دارای موتور و گیربکس جداگانه بر روی خود هستند که امکان حرکت در طول ریل را به راحتی با فشردن یک دکمه امکان پذیر میکنند. سرعت حرکت ترولی برقی پارامتر تاثیر گذاری در ایمنی محل کار شماست. برای وزن های سنگین از سرعت های کمتر حرکت ترولی استفاده میکنند. کنترل حرکت ترولی های برقی به دو صورت کلید جداگانه و یا کلید مشترک با بالابر موجود هستند.

ترولی زنجیری مخصوص جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

نوع پروفیل بوم جرثقیل

بصورت کلی سه نوع پروفیل برای بوم (Beam) جرثقیل وجود دارد.

جرثقیل های سقفی جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

پروفیل (تیرآهن) I: این نوع پروفیل که به نام های H و یا I شناخته میشوند دارای دو نوع S section و W section هستند. طبق عکس بالا که تصویری از مقطع تیر آهنهای H از دو نوع مختلف هستند، مشاهده میکنید که در نوع W لبه های Flange کاملا موازی هستند ولی در نوع S این لبه ها به صورت ناموازی و در داخل دارای شیب میباشند. مقدار لبه مناسب در دو نوع S و W متفاوت هستند.

WF-Beam: این نوع پروفیل ها که از نوع I یا H گرانتر هستند، مخصوص استفاده در جرثقیل ساخته میشوند. این پروفیل ها دارای سه بخش متفاوت اند که به وسیله جوشکاری نفوذی، به هم متصل میشوند. بخش پایینی که بیشترین فشار را تحمل میکند از فولاد های پرکربن با استحکام بالا و سختی بالا تولید میشوند که بر اثر حرکت ترولی و اصکاک با چرخ های آن، دچار خوردگی سایشی نشوند. بخش Web و Flange از فولاد های معمول و به صورت تسمه های صاف به بخش پایینی جوشکاری میشوند.

تهیه و تدوین: مرتضی فراهانی از تیم فنی بازرگانی محمود قراچورلو

قیمت جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

تنوع برای خرید جرثقیل سقفی برقی

جرثقیل سقفی برقی دارای تنوع محصولی بسیاری است که در این قسمت به معرفی انواع آن پرداخته ایم.

جرثقیل سقفی دروازه ای

این نوع جرثقیل که بیشتر در فضاهای باز نصب می شوند و در مکان های چون کارخانجات سنگ بری و این دسته مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند .که اجزای تشکیل دهنده آن از یک تیرک افقی مشبک و یا غیر مشبک و همچنین پایه های ۲ یا ۴ پایه و دستگاه های جانبی چون قرقره و کابل و .. تشکیل می شوند .
جهات حرکت در جرثقیل ها طولی و عرضی و عمودی است که در دو نوع تک پل و دو پل می باشد و مقدار تناژ جابجایی مواد در این جرثقیل های سقفی برقی تا ۳۰ تن ظرفیت و با دهانه های تا ۷۰ متر طول ساخته می شوند.

جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی نیم دروازه ای

نوع دیگری برای خرید جرثقیل سقفی برقی است که از نظر عملکردی مشابه جرثقیل دروازه ای است با این تفاوت که شعاع کاری در این سازه بیشتر است و همچنین توانایی و قدرت حمل در جرثقیل نیم دروازه ای به کمتر است. از قابلیت های شاخص جرثقیل نیم دروازه ای می توان به زاویه گردش تیرک اشاره کرد که با زاویه ۱۸۰ درجه و در نمونه های تا ۳۶۰ درجه است و قرقره در این سازه هم بصورت برقی و هم بصورت دستی کار می کند.

جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی دروازه ایی بازویی

این نوع جرثقیل که بیشتر در محیط های سالن ها ، انبار ها و خطوط ساخت ماشین آلات در نظر گرفته می شوند. از قابلیت های چون چرخش تا ۱۸۰ درجه به صورت دستی بوده و همچنین طول بازویی با ۶ متر می باشد . جرثقیل دروازه ای بازویی ظرفیتی تا ۵ تن را داشته . برای اماکنی که از نظر اجرای فونداسیون مشکلی نداشته می توان تا تناژ ۱۰ تن را نیز طراحی کرد.

خرید جرثقیل دروازه ایی بازویی جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی دیواری

نوع دیگری برای خرید جرثقیل سقفی برقی است که بسیار پرکاربرد در اماکن بسته مانند مونتاژ ماشین آلات و … می باشد. ظرفیت بار تا ۵ تن ، قابلیت نصب بر بالابر های زنجیری و سیم بکسلی ،سرعت حرکت مختلف، قابلیت نصب در هر ارتفاع، قابلیت حرکت در۶ جهت و… از قابلیت های مناسب برای خرید جرثقیل های سقفی برقی می باشد.

خرید جرثقیل دیواری جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی

سخن آخر

در این مقاله ما سعی کردیم تمام اطلاعاتی که در مورد جرثقیل سفقی بود را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با در اختیار داشتن این اطلاعات بتوانید انتخاب درست تری نسبت به شرایط خود داشته باشید. بازرگانی  محمود قراچورلو  وارد کننده جرثقیل سفقی در تناژ و با برند های  مختلف  ازجمله ژاپنی، چینی، آلمانی است. این محصول از مواد با کیفیت بالا ساخته شده است تا در سالهای آینده در خدمت شما باشد. با استفاده از تکنولوژی روز و با توجه به مشتریان طراحی شده است. بازرگانی  محمود قراچورلو  نیازهای شما را برآورده می کند و کیفیت عالی را با هزینه مقرون به صرفه ارائه می دهد.

برای مشاوره رایگان در زمینه انتخاب انواع جرثقیل سقفی، با کارشناسان ما در مجموعه mg-trade تماس بگیرید.