سیم بکسل ها همان طور که می دانید در زمینه فنی، بیشتر در زمینه جا به جایی اجسام ، برای ساخت آسانسور ها و بالابرها استفاده می کنند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که آیا بافت همه سیم بکسل ها یکسان است و یا بر اساس کاربرد این بافت نیز تغییر می کند؟

قطعا همین طور است، برای مثال شما برای جا به جایی اجسام کوچک و نسبتا سبک به سیم بکسل هایی با مقاومت کمتر نیاز دارد، اما سیم بکسل استفاده شده در آسانسور بایستی ظرفیت مقاومت بسیار بالایی داشته باشد تا به هیچ عنوان سقوط نکند و بتواند حجمی در حدود چند تن را جا به جا کند بدون اینکه پاره شود. به این ترتیب می توان گفت به طور قطع سیم بکسل مورد استفاده در آسانسور با سیم بکسل استفاده شده در صنایع مختلف مانند کشتیرانی، پتروشیمی و … بایستی بافت های متفاوتی داشته باشد. اما بافت سیم بکسل چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

بافت سیم بکسل چیست؟

سیم بکسل ها بر اساس کاربردی که در صنایع مختلف دارند، بر همین اساس ساختارهای منحصر به فردی دارند که بتوانند وظیفه خود در حوزه فعالیتی خود برطرف سازند و دچار فرسایش، پارگی، زنگ زدگی و … نشوند.

به این صورت سیم بکسل ها از ترکیب چندین سیم مختلف به وجود آمده اند، به این سیم هایی که در کنار هم سیم بکسل را تشکیل می دهند، بافت سیم بکسل می گویند. برای مثال اگر در ساخت سیم بکسل از رشته سیم بسیاری استفاده شود، به این صورت سیم بکسل شما بافت قوی تر دارد ومقاوم تر است.

اما اگر از سیم های کمتری در ساخت سیم بکسل استفاده شود، سیم بکسل به وجود آمده از مقاومت کمتری برخوردار خواهد بود. به این ترتیب بسیار مهم است که قبل از خرید و انتخاب سیم بکسل اطلاعات کافی در مورد بافت آن داشته باشید تا شاهد به وجود امدن مشکلاتی ایمنی نشوید.

بافت سیم بکسل از جمله وِیژگی های آن است که موجب می شود شما در انتخاب و خرید بر اساس این موضوع خرید خود را نهایی کنید.

نوع بافت سیم بکسل آسانسور

افرادی که به عنوان سازنده و نصاب آسانسور فعالیت می کنند، بایستی کامل ترین دانش در رابطه با سیم بکسل ها داشته باشد تا ایمنی افرادی را که از آسانسور استفاده می کنند را تضمین کنند.

به طور کل بایستی بدانید سیم بکسل استفاده شده در آسانسور، از بافت فیلر تشکیل شده است. این بافت از سیم هایی تشکیل شده است که هنگی دارای قطر یکسان هستند و با قرار گیری در کنار هم سیم بکسلی را تشکیل می دهند که حتی اندازه سر سوزن هم فاصله بین سیم ها ندارد. اما اگر بنابه دلایلی در میان بافت فیلر سوراخی هم وجود داشت این فضا به وسیله مفتول و یا سیم های نازک پر می شود.

بهتر است بدانید، وجود سیم های نازک در بین سیم بکسل آسانسور به منظور افزایش طول عمر سیم بکسل استفاده می شود. به این صورت که سیم های نازک منجر به افزایش انعطاف پذیری سیم بکسل آسانسور می شود.

سیم بکسل ریز بافت چیست؟

سیم بکسل های ریز بافت در انواع مختلف سیم بکسل ها قرار دارند که قطر کمتری دارند. قطر کمتر این سیم بکسل ها به این دلیل است که در ساخت آن ها از سیم های نازکی استفاده شده است. به این ترتیب این مدل از سیم بکسل های از بافت ریزی برخوردارند.

بهتر است بدانید سیم بکسل با بافت ریز از مقاومت بسیار کمتری دارند به این ترتیب از این مدل سیم بکسل ها در صنایعی مانند پتروشیمی جا به جایی اجسامی نسبتا سنگین استفاده می شود.

بافت سیم بکسل چگونه صورت می گیرد؟

سیم های بکسل بر اساس جهت بافت کلاف ها نسبت به بافت نامگذاری شده اند. هنگامی که جهت قرقره از چپ به راست است، با z روی خط بکسل نشان داده می شود و به عنوان بافت راست شناخته می شود. اگر جهت حرکت سیم پیچ ها از راست به چپ پیش بینی شده باشد، این با علامت s روی خط بکسل نشان داده می شود و به آن بافت چپ می گویند. بافت سیم بکسل از ترکیب های مختلفی از سیم ها و اندازۀ آنها طراحی شده اند که بتوانند مقاومت لازم را در برابر خستگی و سایش داشته باشند. به طور کلی، اگر یک رشته دارای تعداد کمی از سیم های بزرگ باشد، مقاومت بیشتری در برابر سایش خواهد داشت ولی در عین حال نسبت به رشته ای که دارای تعداد زیادی از سیم های کوچک است، مقاومت در برابر خستگی کمتری دارد.

بافت سیم بکسل بافت سیم بکسل mgtradbafte

بافت سیم بکسل تک سایز: رشتۀ اصلی دارای سیم های هم اندازه ای است که به دور یک سیم مرکزی پیچیده شده اند.

بافت سیم بکسل تک سایز بافت سیم بکسل بافت سیم بکسل

بافت سیم بکسل تک سایز

بافت سیم بکسل Seale: در این بافت سیم های بیرونی بزرگ و سیم های داخلی کوچک به تعداد یکسان در اطراف یک هستۀ سیمی قرار گرفته اند. این نوع بافت یک مقاومت در برابر سایش بسیار عالی فراهم می کند اما دارای مقاومت در برابر خستگی کمتری است. هنگامی که از IWRC در این بافت استفاده می شود، دارای مقاومت بسیار عالی در برابر آسیب بر روی درام می شود.

بافت سیم بکسل SEAL بافت سیم بکسل بافت سیم بکسل                          SEAL

بافت سیم بکسل SEAL

بافت سیم بکسل Filler: سیم های کوچک فضاهای بین سیم های بزرگ را پر می کنند. دلیل این کار ایجاد مقاومت در برابر آسیب دیدگی و بدست آوردن میزان خوبی از قدرت، انعطاف پذیری و مقاومت نسبت به سایش است.

بافت سیم بکسل Filler بافت سیم بکسل بافت سیم بکسل                          Filler

بافت سیم بکسل Filler

بافت سیم بکسل وارینگتون: در این بافت سیم بکسل لایه بیرونی دارای ترتیبی از سیم های بزرگ و کوچک است که انعطاف پذیری و قدرت خوبی را تولید می کند. اما دارای مقاومت سایشی کمتری است و در برابر آسیب دیدگی ضعیف است.

بافت سیم بکسل وارینگتون بافت سیم بکسل بافت سیم بکسل

بافت سیم بکسل وارینگتون

بسیاری از سیم بکسل های متداول از ترکیبی این بافت ها استفاده می کنند.

تاب (Lay)

تاب معمولی

در این تاب سیم ها در یک جهت و رشته ها در جهت مخالف پیچیده شده اند. در این تاب، احتمال پیچ خوردگی و از هم باز شدن رشته ها بسیار کم بوده و نسبت به تاب لنگ در برابر آسیب دیدگی مقاومتر است.

تاب لنگ

در این تاب هم سیم های موجود در رشته و هم رشته های سیم بکسل هر دو در یک جهت پیچیده شده اند. این کار موجب افزایش مقاومت به سایش، انعطاف پذیری و مقاومت بیشتری در برابر خستگی نسبت به تاب معمولی بوده، اما ممکن است دچار تاب خوردگی و از هم باز شدن رشته ها شود.

تاب راست گرد

رشته ها به سمت راست در اطراف هسته پیچیده شده اند . این نوع تاب متداولترین ساختار است.

تاب چپ گرد

رشته ها به سمت چپ در اطراف هسته پیچیده شده اند. این مورد در موقعیت های خاص محدودی استفاده می شود. برای مثال کابل خط حفاری.

تاب متناوب

این نوع تاب دارای رشته های متناوب از تاب راست معمولی و تاب راست لنگ است که ترکیبی از بهترین ویژگی های تاب معمولی و لنگ برای جرثقیل بازویی یا خطوط وینچ است.